Boksen 101

October 2, 2017

 

Ben je van plan om te gaan boksen? Dit artikel geeft je een inkijk wat je te wachten staat. De basishouding, jab, cross en hoek worden beschreven. Daarbij wordt beschreven wanneer je ze gebruikt, hoe en waarom. 

Basishouding in het boksen

Voordat je begint met stoten moet je zorgen dat je basishouding goed is. Misschien lijkt het een beetje saai maar maar dit is het belangrijkste van allemaal. Als je basishouding goed is dan komt de rest vanzelf en zul je veel sneller kunnen reageren op situaties. Je stoot harder aangezien je kracht wordt opgewekt vanaf de grond en nog belangrijker, je zult altijd in balans staan. Het maakt niet uit welke aanval, verdediging of richting je op gaat. Je komt altijd terug in deze positie! De perfecte houding is er één die geschikt is voor jou style, vaardigheden, lichaamstype, sterke en zwakke punten en het zal waarschijnlijk niet dezelfde zijn als je favoriete bokser. Wij leren iedereen een klassieke bokshouding, als je deze houding beheerst kun je je eigen style ontwikkelen. Bij deze houding is balans, stabiliteit, mobiliteit en bereik van de jab en cross het belangrijkste. In het boksen hebben we orthodox en southpaw vechters. Als je rechtshandig bent, zal je rechterhand je achterste zijn (cross) en uw linkerhand je voorste (jab). Dit betekent dat je linker voet ook voor je rechtervoet staat. Als je linkshandig bent, is je linkerhand je achterste hand (cross) en je rechter je voorste (jab). De basishouding is de bokshouding waar je elke keer weer naar terugkeert. Beter bekend als de neutrale positie. Ook is de basishouding belangrijk om het gehele lichaamsgewicht achter de stoot te kunnen zetten. 
 

De meest voorkomen bokshouding is orthodox, je sterke hand is altijd je achterste hand en is vaak de hand die het meeste schade kan aanrichten aan de tegenstander. Om in de bokshouding te komen doe je het volgende:

 

Je voorvoet is gericht naar je tegenstander of een hoek van 0 - 20 graden naar rechts (orthodox). Je achterste voet staat in een hoek van 45 graden naar rechts. Sommige trainers leren je de breedte door een ​​rechte lijn op de vloer te plakken. Als de teen van je voorste voet en de hiel van je achtervoet de lijn raakt, sta je in balans. Wat we veel zien bij mensen met een martial arts achtergrond is een smalle houding. Op deze manier mist je cross veel bereik. Ook zul je snel uit balans raken wanneer je aanvalt of verdedigt. Ook stel je jezelf kwetsbaar op doordat je tegenstander veel makkelijker zijn rechtervoet buiten je voorste voet krijgt. Op deze manier kan hij je makkelijker raken met beide handen. Je jab heeft veel bereik maar je cross is ver weg waardoor je tegenstander hem makkelijker ziet aankomen. Probeer altijd in positie te zijn zodat je een voetbal kan trappen met je achterste been zonder dat je voorste voet in de weg staat. Dan weet je zeker dat je in balans bent. Later gaan we dieper in op de bokshouding. 

 

✔Benen op heupbreedte

✔Neem een stap voorwaarts met je voorste voet. (orthodox of southpaw)

✔Voorste voet wijst met de tenen recht naar voren of naar binnen (0-25graden)

✔Achterste voet staat in een hoek van 45 graden naar buiten gericht.

✔Verplaats het gewicht naar de bal van je voeten

✔Verdeel je gewicht evenredig  over beide voeten

✔Lichte buiging in de knieën.

✔Hou je ellebogen tegen het lichaam of alle organen te beschermen en houd vuist   
   ter hoogte van je jukbeen en je voorste hand 5-10cm ervoor

✔Kin omlaag en kijk langs de onderkant van je wenkbrauwen.

✔Rol je schouders licht naar voren.

 

Boksen met de jab


De meest belangrijke stoot in het boksen! Het kan aanvallen, verdedigen, counteren, punten scoren, afstand bepalen en storen. De jab is de belangrijkste stoot, het is je langste en snelste wapen en verbruikt het minste energie. Dit maakt het perfect om elke combinatie mee te beginnen. Bij het geven van de jab, stel je jezelf niet kwetsbaar op voor de counter zoals bij andere stoten. Vaak blijven boksers de jab gooien tot ze een opening zien om vervolgens toe te slaan met andere krachtige stootcombinaties. 

Je ziet niet vaak een statische jab in een wedstrijd. Bij alle bijna alle stoten zetten je voeten ook een stap. De step jab is daarbij een hele bekende. Op deze manier gebruik je de zwaartekracht en uw lichaamsgewicht om momentum achter de jab te zetten. Dit geeft je meer bereik, snelheid en kracht. Stap uit en op het moment dat je voorvoet de vloer raakt, maakt je jab contact met het doel.


AANDACHTSPUNTEN JAB

✔blaast uit en roteert vuist tot handpalm naar de grond wijst bij moment van impact
✔Arm is volledig gestrekt bij moment van impact, schouder is bijna of volledig in contact met het oor om gezicht te beschermen
✔ Houd de rest van het lichaam nagenoeg stil bij de jab. 
✔Elleboog komt recht omhoog om zo min mogelijk signalen af te geven.
✔Jap stap: Zet bij elke jab een klein stapje, jab raakt doelwit op zelfde moment als voorste been de grond raakt. Stapt je voorste voet 5 cm uit naar voren? Sluit gelijk 5cm aan met achterste been om terug te keren in bokshouding.
✔ Trekt arm in een rechte lijn direct terug naar de dekking na moment van impact en staat direct terug in de bokshouding

Niet doen: 
1. Je jab opladen door hem te laten zakken of terug te trekken voordat je het gooi. Probeer zo min mogelijk signalen af te geven.
2. Na het gooien van je jab rol hem niet terug maar trek hem in horizontale lijn explosief terug. 
3. Kom niet met je lichaam naar voren bij het gooien van de jab.
4. lift je elleboog niet naar de zijkant voor de de jab, geef geen signalen af.
5. Trek je hand niet te vroeg terug, strek volledig en gebruik je lengte.
6. Niet duwen maar stoten.

 

 

 

Boksen met de cross

Deze stoot volgt heel natuurlijk na een jab. De cross is een krachtige stoot, gezet door je achterste hand. Het volledig indraaien van het lichaam maakt het een echte knock-out punch. De cross maakt je wel kwetsbaar voor andere counters. De elleboog kan ook lichtelijk gebogen om een looping effect te krijgen ( overhand right) om zo om de verdediging van je tegenstander heen te stoten.


Je kunt ook uitstappen terwijl je de cross gooit, net als bij de jab. Op deze manier kunt je nog meer kracht aan je cross meegeven. Dit is ook handige strategie om uit ongemakkelijke situaties te komen, zoals tegen de touwen. Zo kun je uitstappen met een cross en gelijk wegdraaien. Later meer hierover. Een andere mogelijkheid is om zwaartekracht te gebruiken en jezelf te verlagen terwijl je de cross gooit. Wanneer je de cross gooit tijdens het boksen, zorg er dan voor dat je uit de gevarenzone beweegt met je hoofd. Beweeg altijd je hoofd om jezelf minder kwetsbaar op te stellen. Wanneer je de cross gelijk achter je jab aangooit kan je extra kracht genereren door je jab heel explosief terug te trekken. Door de push van je achterste hand en pull van je voorste hand kan je een circulerende kracht creëren rondom je ruggengraat. 

 

AANDACHTSPUNTEN CROSS

✔ Draait achterste voet met de hak naar buiten (90graden) , roteert heup en bovenlichaam in de stoot.
✔  Verplaatst gewicht naar het voorste been, ademt uit bij strekking van de stoot, en roteerd vuist gedurende de stoot en eindigd met handpalm naar beneden
✔ Draait mee met de schouder en bij moment van impact hebben schouder en oor bijna of volledig contact

✔ Trekt arm in een rechte lijn direct terug naar de dekking na moment van impact en staat direct terug in de bokshouding

Niet is doen:
1. Elleboog naar buiten draaien voor je stoot
2. Leun niet te ver naar voren, blijf in balans
3. Trek je stoten niet te snel terug, maak ze lang.
4. Blijf niet statisch met je hoofd, beweeg ten alle tijden.

 

 



Boksen met de hoek

Deze krachtige stoot vloeit heel natuurlijk na een cross of bepaalde verdedigingen. Dit maakt de hoek een echte knock out stoot. Hij komt vanaf een andere kant waardoor het perfect is om je tegenstander te verassen. Het is moeilijker om te verdedigen en de kans op een knock out vergroot aanzienlijk doordat de tegenstander hem vaak niet ziet aankomen. Je voorhand hoek is door de bokshouding de meest effectieve stoot om naar het lichaam te zetten. Het nadeel van de hoek is de afstand die je kan overbruggen, je zult vrij dicht op de tegenstander moeten staan om hem te raken wat ervoor zorgt dat je kwetsbaar bent voor stoten van de tegenstander.


Je hebt een snelle en een krachtige hoek in het boksen. Een snelle wordt gezet door het naar buiten draaien van de hak en het heel kort en scherp indraaien van de heup. Je kan je hoek ook krachtiger maken door eerste te slippen naar de kant van je voorste been of na een cross (later meer over slippen). Hierdoor is je gewichtsverdeling niet meer evenredig verdeeld maar ongeveer 60% op je voorste been. Door dit gewicht d.m.v het juiste voetenwerk, heuprotatie en gebruik van je torso de andere kan op de bewegen geef je veel meer kracht mee achter je hoek.
Dit kost meer tijd en ziet je tegenstander eerder aankomen. Beide hoeken hebben hun voor en nadelen in verschillende situaties. 

 


Snelle hoek:
 

✔Duw de grond van je af terwijl je je heup en hak roteert.

✔Eerst beweegt je onderlichaam, daarna pas bovenlichaam

✔Gooi je elleboog over het hekje. 
✔Vuist mag horizontaal of verticaal gehouden worden, wat het meest natuurlijk aanvoelt.​

Krachtige hoek:

✔Draai je rechterschouder naar je rechterknie terwijl je hak naar buiten draait (orthodox)
✔Verplaats gewicht 60/40 op je voorpoot, rechterknie valt iets naar binnen
✔Draai hier uw hiel en heupen om kracht in het schot te genereren.

✔Breng linker elleboog omhoog tot die parralel aan de vloer staat.

✔ Span je buikspieren aan gedurende de stoot en roteer je heup, torso explosief mee in de stoot

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Boksen | Overwin je angsten

December 14, 2017

1/2
Please reload

Recente berichten

November 14, 2017

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags