Boksdrills maken het verschil.


#1 Boksen en drills Tijdens het boksen heb je snel de neiging om te snel en hard te willen. Net als met andere technische sporten kan je boksen opdelen in scenario's. Van alle situaties zijn drills te bedenken die je door herhaling kan perfectioneren. Voetenwerk, blokken, slippen, uitstappen, aanvallen noem maar op. Door al deze fases met een kritische blik te herhalen en zo realistisch mogelijk door te vertalen naar een echte gevechtssituatie leer je boksen. Boksdrills zijn gericht op het trainen van lichaam en geest door repetitie. Oefening baart kunst, het draait hier om technische nauwkeurigheid.

#2 Boksen en reflex Een belangrijk doel van de bokstraining is het trainen van je reflex. Je reflex is onze onmiddellijke reactie op een dreiging. Een voorbeeld van zo’n reflex is het sluiten van je ogen en wegdraaien van je hoofd als iemand een bal naar je gooit. Een boksring is niet de plek om je ogen te sluiten en je hoofd te draaien. Een primaire doelstelling van boksdrills is om het sluiten van de ogen en wegdraaien van gezicht te vervangen met het parrying , slippen, rollen en het onmiddellijk counteren. Boksen is in veel opzichten afhankelijk van reflexen. Door deze reflexen te trainen tijdens boksdrills ben je in staat om je mannetje te staan tijdens een gevechtssituatie.

''Reflex is een onwillekeurige snelle beweging aan de hand van een prikkel die je maakt zonder na te denken''

#3 Boksen en coördinatie In het begin voelen bepaalde bokstechnieken heel onnatuurlijk aan. Het ziet er onhandig en ongepolijst uit. Om technisch, comfortabel en effectief te boksen heb je goede coördinatie nodig tussen boven-en onderlichaam nodig. De timing van het uitstoten en tegelijk neerzetten van je voeten op het moment dat je vuist het doelwit raakt vergt enorm veel van je coördinatie. Door het herhalen van drills kan je het onder en bovenlichaam synchroon laten samenwerken en dans je al snel langs de touwen.

#4 Boksen en instinctief handelen

Op het moment dat iemand je het licht uit de ogen probeert te slaan denk je niet bij jezelf: ‘’Oke, ik ga eerst deze kant op en dan doe ik dit.’’ In een boksring gebeurd er zo veel. We hebben niet de tijd om na te denken en moeten instinctief reageren op de situatie. Door herhaalde bokstraining betekend dit dat je acties ‘gewoon gebeuren’ zonder nadenken. Denk niet ... Maar doe Kijk maar een naar beroepen waarbij mensen van tijd tot tijd in zeer stressvolle situatie terechtkomen. Soldaten, politieagenten, brandweermannen en medici worden vaker geconfronteerd met kritische situaties dan andere burgers. Na zo’n moedige daad te hebben verricht gebruiken ze vaak de woorden ‘de training nam over’. Dit kwam omdat een groot deel van hun training viel te weiten aan het handelen in deze situaties. Hetzelfde geldt voor bokstraining.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

12 WEKEN TRAIN ALS EEN BOKSER CHALLENGE



Stuur je e-mail adres en gegevens op. We nemen z.s.m contact met je op

Aanmelden voor onze diensten kan via het onderstaande contactformulier.