Waar jij op moet letten bij het kopen van brood


Bruin brood, meergranenbrood, volkorenbrood of speltbrood? Wat moet ik eten?!!?! Mocht je bewust de keuze willen maken voor brood met een hoge voedingswaarde. Dit stukje beschrijft het kort en bondig. Brood Alle broden worden van graankorrels gemaakt, de graankorrels worden vermalen en van het meel wordt onder andere brood gemaakt. Als de gehele graankorrel wordt gebruikt om brood te maken dan spreekt men van een volkoren product. Deze graankorrel beschikt nog over de vliesjes, zemelen en de kiemen. Bij bruin brood zijn de zemelen en kiemen gedeeltelijk uit het de granen gezeefd, vandaar het kleurverschil. Wit brood wordt gemaakt van de meelkern, alleen het binnenste van de graankorrel wordt gebruikt. Hoe meer van de graankorrel wordt gebruikt, hoe meer vezels, vitamines en mineralen er in het brood zitten. Het zevingsproces bepaald hoe gezond jou brood is, kies dus altijd voor volkoren brood. Let op Fabrikanten van brood mogen de term 'volkoren' alleen gebruiken wanneer het van 100% volkorenmeel gemaakt is. Deze term is wettelijk beschermt en staat in de warenwet opgenomen. Wanneer er dus volkoren op de verpakking staat dan mag je er vanuit gaan dat het bestaat uit 100% volkorenmeel. Voor andere producten zoals beschuiten en crackers is dit niet het geval. Fabrikanten mogen de term volkoren al gebruiken wanneer het bestaat uit slechts 10% volkorenmeel, echter moeten ze wel vermelden op de verpakking voor hoeveel procent het product uit volkorenmeel bestaat. Het zou dus maar goed kunnen dat uit jouw 'volkoren' crackers de meeste voedingsstoffen uitgezeefd zijn. Kijk dus altijd even op de achterkant van de verpakking wanneer je bewust kiest voor volkoren crackers of beschuiten. Laat je niet misleiden Meergranen zegt alleen dat het product van meerdere granen is gemaakt bijvoorbeeld tarwe en mais. Bij meergranenbrood kan het ook zijn dat er enkel gebruik gemaakt is van de meelkern uit de graansoort net als bij witbrood. Speltbrood beschikt ook niet over betere voedingswaardes dan bijvoorbeeld tarwe. Laat je dus niet meeslepen met de hype. Daarnaast geldt, net als voor tarwebrood, dat ook speltbrood de meeste voedingstoffen bevat als er volkorenmeel van spelt in wordt gebruikt. Er worden ook speltbroden gemaakt van enkel speltbloem waardoor je een hoop gezondheidsvoordelen misloopt. Hoe donkerder het brood hoe gezonder? Dit is niet altijd waar, fabrikanten bakken ook broden van bloem en geven het een donkere kleur door gebrande mout toe te voegen. Laat je dus niet verleiden door de kleur van het brood. Samenvatting Kijk altijd op de verpakking als je bewust de keuze wilt maken voor volkorenbrood. De ingrediënten staan in volgorde van hoeveelheid op de achterkant van de verpakking. Wat er het meest inzit, staat dus als eerste aangegeven, zoek naar volkorenmeel. Bij PTBoxing houden we het graag simpel. Maak het jezelf niet te moeilijk in de supermarkt, het is echt geen ramp als je een keer witbrood eet. Dit staat jouw doel niet in de weg maar over het algemeen, kies voor een volkorenproduct. Meer vezels, vitamines, mineralen en een bloedsuikerspiegel dat meer in balans is.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

12 WEKEN TRAIN ALS EEN BOKSER CHALLENGE



Stuur je e-mail adres en gegevens op. We nemen z.s.m contact met je op

Aanmelden voor onze diensten kan via het onderstaande contactformulier.