Waarom veel doelen falen

February 10, 2017

 

 

Ga niet direct all-in!  


De praktijk
31 december staat voor veel mensen in teken van nieuwe fysieke doelstellingen voor volgend jaar. De eerste maand van het nieuwe jaar is de sportschool gevuld met nieuwe gezichten vol goede hoop. Elke week zie je de nieuwe lichting uitdunnen. Toen ik vandaag rondkeek in de sportschool zag ik precies dezelfde mensen die ik het hele jaar door gezien heb.

Er zijn natuurlijk tal van redenen waarom iemand besluit om te stoppen, vandaag wil ik het kort hebben over de aanpak die de meeste hanteren. Veel mensen zijn enorm gemotiveerd in het begin en besluiten all-in te gaan. Alles mag wijken voor de doelstelling, willen gelijk de expert zijn en proberen alles te optimaliseren op het gebied van voeding, herstel en training. Je zou denken dat dit de beste instelling is maar helaas blijkt vaak het tegendeel. Fysieke doelstellingen zijn namelijk heel vergankelijk, wanneer je stopt met je 'nieuwe' levensstijl dan ben je zo weer terug bij af. 

Het opleveren van een project voor een opdrachtgever dat binnen drie maanden klaar moet zijn is een heel ander verhaal. Op zo'n moment moet je soms all-in gaan om de deadline te behalen. Uiteindelijk lever je een product af, het is tastbaar en blijvend. Bij fysieke doelstellingen werkt dit helaas anders. Je zult je levensstijl moeten veranderen, wanneer je direct all-in gaat vergt het een enorm aanpassingsvermogen van je waar de meeste niet over beschikken. 
 


Hoe dan wel?
Doe het in kleine stapjes, geef jezelf elke week een opdracht mee. Begin in week één bijvoorbeeld te stoppen met het drinken van kcal. In week twee hou je op twee doordeweekse dagen en één dag in het weekend bij wat je eet in de fatsecret app om je bewustwording te vergroten. Vaak hebben mensen geen idee wat ze allemaal eten en de voedingswaardes. Iedere week ga je door met kleine aanpassingen, deze manier maakt het veel makkelijker om alles te implementeren in je nieuwe levensstijl. Ga je hier lang genoeg mee door dan worden al deze keuzes onderdeel van je onderbewustzijn en gaat het allemaal vanzelf. Je ontwikkeld eet en drinkgewoontes, in de supermarkt weet je precies wat je nodig hebt en vermijd de steegjes met rommel zonder enige moeite. Ook sportgewoontes worden ontwikkeld, elke week sport je op vaste dagen en tijden. Hier moet je naartoe werken, laat jezelf niet afhankelijk zijn van motivatie. Motivatie heeft een korte piek en neemt gestaag af naarmate de dagen vorderen. Wat is nou sterker dan motivatie? Dat is je nieuwe levensstijl. 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Boksen | Overwin je angsten

December 14, 2017

1/2
Please reload

Recente berichten

November 14, 2017

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags