2018 moet het gebeuren! Verander je mindset. Negeer je reptielenbrein.

December 14, 2017


Het veranderen van gewoontes is niet makkelijk, dit heeft alles te maken met mindset. We handelen vaak vanuit een tijdelijke motivatie in plaats van een innerlijke houding. Je houding is je fundering waar je op kunt bouwen en op kunt vertrouwen. Het is goed te vergelijken met het fundament van je woning. Je kunt de inrichting of het dak wel verbouwen maar als je fundament niet sterk is dan stort je huis alsnog in. Je kunt dus op 1 januari of elke maand opnieuw wel beginnen met sporten. Wanneer je basis niet sterk is dan zal je blijven terugvallen in vertrouwde gewoontes die niet in lijn liggen met je doel. Veel dingen gebeuren nou eenmaal op de automatische piloot, het is daarom goed om bewust te worden van al deze gewoontes waaruit je opereert waardoor het geen onbewust levensstijl meer is meer is maar een keuze.

Mindset 

Wat zijn overuigingen van jezelf? 

-Ik ben een emotie eter
-Ik ben nou eenmaal niet sportief
-Ik ben een uitsteller
-Ik ben een echte perfectionist
-Ik hou gewoon van lekker eten
-Ik ben nou eenmaal een Bourgondiër

Dit zijn allemaal uitspraken die vaak voorkomen en waarbij mensen overtuigd zijn nu eenmaal zo te zijn en dit voor waarheid aannemen. Ze willen misschien dat het anders was maar helaas is het niet anders. Is dit wel echt zo? Deze overtuigingen zijn combinaties van de manier waarop jij de wereld ziet, hoe je jezelf ziet en de manier waarop de wereld jou ziet. Hoe je je gedraagt, hoe je handelt, wat je zegt en hoe je denkt. Iedereen leeft vanuit deze overtuigingen en ontwikkeld zijn of haar mindstate. Helaas is deze mindstate onbewust gekozen bij bijna iedereen.

Ga maar is voor jezelf na. Al deze overtuigingen die je heb over jezelf, is dat echt waar? Zit dit in je DNA? Ben jij geboren als bourdondiër? Ben je geboren als uitsteller? Ben je een geboren emotie eter? Absoluut niet. Dit zijn allemaal patronen die je hebt ontwikkeld in de jaren en waaraan je je vasthoud omdat het enorm comfortabel voelt om alles wat mis gaat in je leven, daaraan te wijten.

 

Schrijf voor jezelf op: Maak een overtuigingen over jezelf. (‘ik ben nu eenmaal….’) Zo krijg je inzichtelijk wat jouw innerlijke houding op dit moment is. Dit is nodig voor verandering naar een mindstate die wel voor je werkt.
 

Waar kom jij vandaan en waar ga je naartoe?

Het weten waar je vandaan komt en waar je naartoe wilt is cruciaal in gedragsverandering.
Zonder dat je zelf bewust bent waar je vandaan komt en op dit moment staat zal je nooit aanbelanden bij punt B.  Zo werkt het ook met doelen stellen. Wanneer jouw punt A (de houding waar je vandaag komt) is “ik ben een emotie eter” en je begint met stappen zetten naar punt B (afvallen) – dan gaat dat niet werken. Je zult je dan namelijk blijven gedragen als een emotie eter, omdat je op een diep level overtuigt bent dat dat is wie je bent. Zo blijf je altijd terugvallen in dat vertrouwde gedrag.
 

Wat jou doelen saboteert: Het reptielenbrein

Je kent de situatie vast wel dat je ‘nu echt gaat beginnen’ maar het uiteindelijk toch niet doorzet of niet kunt volhouden. In zo’n situatie lijkt het wel of het stemmetje in je hoofd je tegen houd. Niks is minder waar, dit is wat ze noemen – Het reptielenbrein. Dit is ons oudste deel van het brein dat ons wil beschermen en je wilt houden zoals je bent.  Dit betekend ook je identiteit en houding ‘ Ik ben een emotie-eter’ wil beschermen. Het gaat tenslotte al jaren goed op deze manier.

Je reptielenbrein is essentieel voor het overleven van de mens. Ontstaat er opeens een file, dan trap je dankzij je reptielenbrein direct op de rem om een aanrijding te voorkomen. Loop je langs de rand van een ravijn, je reptielenbrein zorgt ervoor dat je jezelf schrap zet en zo veilig mogelijk aan de overkant komt. hetzelfde brein zorgt er ook voor dat je jezelf vast blijft houden aan ongezonde gewoontes. Eet jij elke avond een reep chocolade op, dan vraagt dat stemmetje er de volgende dag weer om. Zelf heb ik dit ook vaak meegemaakt. Ik had op maandag, woensdag en vrijdag vaste dagen om te sporten om 07:00 in de ochtend. Maar vaak zei het stemmetje in mijn hoofd ‘ je hebt veel te kort geslapen’ of ‘Ik heb vandaag een hele drukke dag, beter blijf ik nog even liggen en train ik morgen’ Iedereen kent deze gedachtes wel, je reptielenbrein wil je beschermen. Gelukkig is het mogelijk om je reptielenbrein te herprogrammeren.

Dit vergt een hoop doorzettingsvermogen en daarom is begeleiding vaak best prettig. Een stok achter de deur is vaak handig aangezien het aanleren van een nieuwe gewoonte ongeveer 40 dagen duurt. Lukt het om 40 dagen gezond te eten en je aan je trainingsschema te houden dan zul je zien dat het vervolgens veel minder moeite kost.  Pas wel op met vakanties en verjaardagen. Weet dat je het stemmetje niet bent, maar je hebt dat stemmetje. Je hoeft er niet naar te luisteren!


Er zijn dus mogelijkheden
1) Je laat je leven leiden door je reptielenbrein, waardoor je continue in je comfortzone blijft.
2) Je dealt met je reptielenbrein waardoor je uit je comfortzone komt, doet wat nodig is en veel resultaten boekt in je leven.


Meer over het brein

Je hersenen bestaan uit drie delen: Menselijk brein (neocortex), het zoogdieren/emotionele brein (limbisch brein) en het reptielenbrein. Het menselijk brein is verantwoordelijk voor weloverwogen rationele keuzes. Logisch nadenken, analyseren en het oplossen van problemen maken hier deel van uit.

Het zoogdierenbrein is verantwoordelijk voor alle emoties. Boosheid, bang zijn, liefde en aantrekkingkracht zijn hier onderdeel van. Dit brein zorgt ervoor dat we gebeurtenissen onthouden zodat ze herhaald of vermeden kunnen worden in de toekomst. Vervelende gebeurtenissen willen we graag vermijden (woede, verdriet, angst) toch is dit deel van de hersenen er vaak verantwoordelijk voor dat we irrationele dingen doen. Dingen die we vanuit ons rationele verstand niet zouden doen zoals vreemdgaan, teveel alcohol drinken, overeten.
Het reptielenbrein denkt niet na en onthoudt ook niks. Het wil enkel primitief reageren op prikkers van buitenaf.

 

Wat betekent dit voor jou doelen in 2018?

Je weet nu dat het menselijk brein niet altijd weloverwogen keuzes maakt maar voornamelijk reageert op basis van emoties en instinctieve driften. Ons emotionele brein en reptielen brein overheersen daarbij vaak ons rationele brein. Je weet namelijk wel dat je die zak chips niet moet opentrekken maar waarom doe je het dan toch?Je weet dat als je één stukje chocolade neemt de hele reep op gaat en toch begin je eraan. Jouw reptielenbrein is enorm handig is redenen verzinnen waarom je moet doorgaan met eten. 'Ik heb vandaag zoveel bewogen, dat ene koekje kan heus wel’. Of ‘Als ik deze zak chips vandaag opeet dan trainen we morgen 30 min langer. Of ‘Ik kan het nu beter opeten daarna is het klaar’. Of ‘Nog eentje dan, Ik leef maar één keer, maandag is het helemaal afgelopen’  Allemaal gedachtes vanuit het reptielenbrein.
 

Bewustwording is de eerste stap. Daag jezelf uit om vanaf dit moment te letten op uitspraken vanuit het reptielenbrein en herken ze. Bewustwording alleen is niet genoeg, daarnaast zul je een BEWUSTE keuze moeten maken. Luister ik ernaar of negeer ik het en stap ik uit mijn comfortzone. Kies altijd voor de weg met de meeste weerstand, deze brengt je het snelst bij je doel.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Boksen | Overwin je angsten

December 14, 2017

1/2
Please reload

Recente berichten

November 14, 2017

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags